torsdag 15 februari 2007

Mannen med parkasen*

Köpa, köpa. Den i vanliga fall så modesta fröken Raadik har nu mest av allt lust att gå loss i stans butiker.

Önskelista:
Linne med små hästar på från Svea
Rosarandig Marimekko-kjol i trikå med fickor på
Svarta vida byxor som slutar nedanför knät nånstans
Förkläde från Granit
Nya sneakers, gärna knallrosa (Yes, I'm a sucker for cerise)

Just det, ni som läste mitt första inlägg kanske kommer ihåg att i jag raden av Danielar nämnde flirten i ICA-butiken. Han dök upp på gatan idag, lika trevlig som vanligt. Jag tog hans nummer (som jag raderat sen ICA-butiken lagt ner och hans fikaförslag mest tycktes vara tomma gester) och gick vidare med ett smajl.

Noterat på Östermalmspromenaden idag: På firman Lagerlings kontor Strandvägen kunde jag konstatera att traditionen med pompösa porträtt av kungatyp lever kvar. Åtminstone på kontor av den kalibern. I ett konferensrum en maffig ram hängde en oljemålning föreställande en man som säkert hette Carl-Henrik. Han såg sjukt otrevlig ut.

Dagens tips: Café Frankfurt på Pipersgatan, nära Rådhusets T-bana. Latte från himlen, magnoliaträd i fönstret, gullig tjej bakom disken, blandat klientel, romantisk fransk musik och croissanter.

Dagens sågning: Kulturministerns val av forum för sitt första utspel är signifikativt. En debattartikel i Resumé. En jävla reklambbranschblaska driven av min gamla redaktör Viggo Cavling. Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas: bäva månde alla kulturkoftor. Alliansen är här för att stanna. i fyra år. Om vi inte gör revolution. Några som hakar?

*)Förklaring till den kryptiska rubriken: Idag dök en karaktär upp i mitt huvud, någonstans på Scheleegatan tror jag det var. Han bär såklart randig tröja, ett säkert tecknen på en åtminstone halvdecent karl. Fortsättning följer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är med på revolutionen!